arrow_drop_up arrow_drop_down

Sporten tijdens warm zomerweer: EMS training biedt je uitkomst

Op dit moment lijkt het Nederlandse weertype op het klimaat uit Zuid-Europese landen; de temperatuur breekt alle hitterecords en de eerste hittegolf is een feit. Het warme weer kan ervoor zorgen dat jij je minder energiek voelt. Beetje gek misschien want van natte, frisse Nederlandse zomers worden weinig mensen blij. Hoe zorg je ervoor dat je toch een beetje fris, fruitig en fit de dagen doorkomt?

Energieverlies door tropische temperatuur

Als de temperatuur van de omgeving stijgt wil je lichaam meegaan met deze stijging. Om de gemiddelde constante interne temperatuur van 37 graden te behouden moet het lichaam meer bloed door de huid pompen en de zweetproductie verhogen. Je lichaam zorgt er op deze manier voor dat je je warmte verliest zodat de lichaamstemperatuur rond de 37 graden blijft. Als het heel warm is, zoals nu, dan is de snelheid van opwarmen hoger dan de snelheid van het kwijtraken van de warmte. Je lichaamstemperatuur stijgt en dat zorgt voor energieverlies of vermoeidheid.

Toch fit tijdens warmte

Wat kun je daaraan doen om dit te voorkomen en je toch fit te blijven voelen tijdens de zomer? Het lijkt misschien tegenstrijdig om als je weinig energie hebt te gaan sporten maar je zult merken dat je je na het sporten beter voelt dan ervoor. Uiteraard moet je wel op een aantal zaken letten zodat buiten sporten tijdens warm weer verantwoord blijft:

  • Buiten sporten met tropische temperaturen is niet verstandig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Wil je toch buiten sporten? Kies dan voor een tijdstip vroeg op de dag of juist later op de avond. In ieder geval niet midden op de dag als de zon op zijn hoogst staat
  • Bouw het rustig op; start met een warming up en sport minder intensief dan je normaal doet; je vergt hiermee minder van je lichaam en je lichaam kan wennen aan de warmte
  • Eet en drink goed, net als normaal
  • Je koelt je lichaam af door water over je hoofd te doen of een natte handdoek in je nek te leggen
  • Drink veel gedurende de dag, en niet alleen water (in verband met verlies van zouten)
  • Eet koolhydraten en producten die energie geven (brood, bananen, ontbijtkoek)

Binnen sporten in plaats van buiten

Vind jij het ondanks bovenstaande voorzorgsmaatregelen niet prettig om buiten te sporten, op zwemmen na natuurlijk? Dan is trainen in een sportschool of op een andere locatie binnen een heel prettig alternatief. Doordat je niet in de volle zon staat scheelt het een stuk voor wat betreft de warmte. Uiteraard is binnen sporten alleen prettig als er ventilatie is of voldoende schaduw waardoor de ergste warmte buiten blijft.

EMS trainen is altijd binnen (met uitzondering van de periode tijdens corona dat we dicht waren en bij uitzondering buiten trainingen hebben gegeven). Dit in verband met de aansluiting van de Miha Bodytec machine en het gebruik van water voor het natmaken van de pakken. Onze trainingen zijn maar 20 minuten dus je vergt maar een korte periode een inspanning van je lijf. De intensiteit van de trainingen kunnen wij feilloos afstemmen op jouw wensen dus je traint op een verantwoorde manier tijdens warm zomerweer op één van onze Fit & Fast locaties.

Starten met EMS training

Wil jij starten met EMS training omdat je nu liever niet buiten sport? Dan is de kans op spierpijn groot na de eerste keren. Je gebruikt namelijk alle spiergroepen tegelijk en daar zitten waarschijnlijk spieren bij die jij niet eerder trainde. Het voordeel van EMS training is de korte tijdsduur: niet alleen prettig in geval van een volle agenda maar het is ook een voordeel voor het herstel van je spieren. Het spierherstel kun je zo kort mogelijk maken wat bij andere sporten lastiger is.

De belangrijkste elementen zijn: tijd (rust), doorbloeding en voeding.

  • Spierherstel door rust
    Rust is net zo belangrijk als de training zelf. Je wordt namelijk sterker door de periode van rust na inspanning, niet tijdens de inspanning. Geef je lichaam dus de tijd te herstellen van de prestatie die het moest leveren. Gemiddeld kost dit 48 uur.
  • Spierherstel door doorbloeding
    Als je de doorbloeding van je lichaam goed is, vooral op de plekken waar de spierpijn zit, dan zorgt dit voor sneller spierherstel. Een massage, sauna of warm bad zorgt voor een stimulans van de doorbloeding maar ook een cooling down. Dit zorgt voor meer zuurstofrijk bloed en hierdoor herstellen de spieren sneller
  • Spierherstel door voeding
    Jouw lichaam haalt energie, voedingsstoffen en mineralen uit voeding. Dankzij gezonde voedingsproducten herstelt het lichaam en zorgt ervoor dat je beter kan presteren. De belangrijkste voedingsstoffen zijn: eiwitten, vitamine C, magnesium en aminozuren

Lees hier meer over voeding en sporten

Fit & Fast open voor jou

Alle Fit & Fast locaties, Amsterdam, Haarlem en Hilversum, zijn tijdens de vakantieperiode volgens de normale openingstijden voor jou open dus boek een training in bij je trainer en kom lekker sporten. Heb jij nog niet eerder een EMS training gedaan? Boek dan een proeftraining in voor slechts €10 en maak kennis met deze efficiënte manier van sporten en wordt snel en verantwoord fit. Ook als je last hebt van bepaalde ziektes of aandoeningen is EMS een sport voor jou dankzij de lage belasting van gewrichten en omdat de impulsen heel specifiek inzetbaar zijn.

Cookies