Page content

article content

Wat is EMS?

In alle rust ga je samen met een personal trainer aan je conditie werken. Je bepaalt iedere training zelf de intensiteit per spiergroep. Binnen een paar weken merk je dat je de EMS training beter vol kunt houden. Je kunt meer energie / spierkracht leveren en zelfs op een hogere intensiteit trainen! Dagelijkse handelingen zullen je makkelijker afgaan. Wie wil dat nu niet?!

Interesse in deze full body workout van slechts 20 minuten? Boek nu een proefles EMS.

Wat is EMS

Elektro Musculaire Stimulatie (EMS) staat voor trainen met weerstand, zonder zware dumbells en gewichten!

EMS is als het uitvoeren van oefeningen en bewegingen terwijl je je in een bad met stroop bevindt.

Ons lichaam stuurt zelf elke dag miljoenen elektrische signaaltjes via het zenuwstelsel naar de spieren. Deze signaaltjes zijn nodig om de staat van de spieren te bepalen, een spier aan te spannen, een beweging te maken, kortom eigenlijk alles wat je met je lichaam doet. EMS training maakt ook gebruik van dit systeem door via elektroden signaaltjes naar je spieren en zenuwen te sturen met als doel deze te trainen.

Wat is EMS - spiervezels aanspannen

Alle spieren en spiervezels spannen maximaal aan om de oefening, voorgedaan door de personal trainer, te realiseren. Doordat de elektroden (bevestigd op een speciaal daarvoor ontworpen vest) met acht verschillende spiergroepen zijn verbonden worden 90% van de spiervezels in het lichaam aangespannen. Normaal gesproken kan het lichaam zelf maar maximaal 50% van de spiervezels aansturen.

Met EMS bereikt het lichaam daarom in 20 minuten hetzelfde effect als drie uur reguliere krachttraining.

Wat is EMS - Proefles

EMS in de praktijk

Bij binnenkomst krijg je van de personal trainer een setje ‘onderkleding’. Het is een strakke (stretch) korte broek en een t-shirt met korte mouwen. Deze onderkleding trek je aan als ‘ondergoed’.

Wat is EMS - onderkleding

Over de onderkleding komt het pak met elektroden. Eerst wordt het nat gemaakt met (lauwwarm) water. Water geleid namelijk de elektrische stroompjes. De trainer trekt het pak strak aan zodat de elektroden dicht tegen het lichaam aanzitten. Het voelt alsof je een wetsuit draagt.

Let’s get started!

EMS Training Basis Houding

Gedurende de training worden 2 fases continu herhaald: de aanspanning- en de ontspanningfase. Beide fasen duren telkens een aantal seconden.

Tijdens de aanspanningsfase voer je een oefening uit, bijvoorbeeld een squat. Tijdens de ontspanningsfase sta je in basishouding. De knieën zijn hierbij licht gebogen, de rug is recht en de buikspieren zijn aangespannen.

Spiergroep voor spiergroep, beginnend bij de benen, zal de personal trainer de trillingen intensiever instellen. Als jij de trillingen best heftig voelt in de desbetreffende spiergroep dan geef je dat aan bij de trainer. Er wordt vervolgens gewisseld naar een volgende spiergroep. Iedere oefening wordt ongeveer 10-12 keer uitgevoerd. De focus ligt bij elke oefening op een andere spiergroep.

Na 20 minuten is er gelegenheid voor een ‘cooling down’. Ongeveer 5-10 minuten uitlopen of fietsen is voldoende. Vervolgens kun je douchen en omkleden in de kleedkamers.

EMS is geschikt voor iedereen

Ongeacht je leeftijd (vanaf 18 jaar) of fysieke gesteldheid, EMS is geschikt voor iedereen. Een lager vetpercentage (afvallen), een hoger spierpercentage, ‘in shape’ blijven of sportprestaties optimaliseren, met EMS is het allemaal mogelijk.

EMS is geschikt voor iedereen

EMS komt vanuit de fysiotherapie en leent zich daarom uitstekend als revalidatietraining.

Mensen met COPD, Reuma Lupus, Sacralisatie lage rugklachten of spierdystrofie kunnen door middel van EMS de kwaliteit van leven verbeteren. Doordat extra gewicht of dumbells er niet aan te pas komen is de belasting op gewrichten klein, terwijl juist de spieren maximaal worden versterkt. Bovendien kan je bewegingen / oefeningen ook volledig zittend doen!

Ik wil EMS Training