Effectief afvallen met cardio of juist met krachttraining?

Effectief afvallen: cardio- of krachttraining?

We willen allemaal graag op een effectieve manier afvallen. Cardio training staat bekend als hét middel om overtollige kilo’s kwijt te raken. Geen wonder: tijdens cardiotraining beweeg je intensief en met een half uurtje hardlopen op gemiddeld tempo verband je zo 300 . Maar is dit wel de beste keuze of kun je toch beter kiezen voor krachttraining?

Voor we antwoord geven op bovenstaande vraag, is het belangrijk om eerst de basiskennis over afvallen erbij te pakken en de verschillen tussen cardio- en krachttraining naast elkaar te zetten.

Cardiotraining (Aeroob)

Fietsen, sporten op de crosstrainer, zwemmen en hardlopen. Allemaal voorbeelden van cardiotraining: een activiteit waarvoor veel zuurstof nodig is om uit te voeren. Bij deze trainingsvorm werk je voornamelijk aan je uithoudingsvermogen en conditie. Wil je met meer gemak de trap op kunnen lopen of zelfs een (halve) marathon kunnen lopen? Dan is cardio een geschikte trainingsvorm. Ook verbrand je tijdens cardiotraining zoals we hiervoor vertelden veel calorieën.

Krachttraining (anaeroob)

Waar cardiotraining zich richt op het verbeteren van uithoudingsvermogen, boost krachttraining juist je vermogen. Niet hoe lang je een activiteit kunt volhouden, maar hoe zwaar. In essentie vallen alle bewegingen met een toegevoegd gewicht of verhoogde weerstand onder krachttraining, dus niet alleen de apparaten in de sportschool. Deze trainingsvorm wordt veelal ingezet om sterker te worden, meer spierdefinitie te krijgen en het lichaam te ‘shapen’. Doordat je minder intensief beweegt, verbrand je tijdens een krachttraining minder calorieën.

Dus ik val effectief af met cardiotraining?

Met bovenstaande informatie lijkt het antwoord duidelijk. Om af te vallen moet immers een energietekort worden gecreëerd. Makkelijk gezegd: er moet minder energie binnenkomen dan dat je verbruikt. Dit kun je doen door minder te eten óf door meer te bewegen. Met de hoge energieverbranding bij cardiotraining, lijkt dit de manier om snel en relatief gemakkelijk een tekort te creëren. Bij krachttraining ben je immers minder in beweging, waardoor je minder energie verbrandt. Toch klopt deze veronderstelling niet.

Vergeet de afterburn niet

Juist met afvallen als doel kan krachttraining uitkomst bieden. Dit komt door de zogeheten afterburn. Ondanks dat de verbranding tijdens een cardiotraining hoger ligt, is de totale verbranding – de verbande calorieën tijdens de training én de hersteltijd – bij krachttraining juist hoger.

Tijdens krachttraining ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren, die je lichaam vervolgens moet helen. Dit herstelproces gaat tot 48 uur na de training door, wat energie kost. Een vergelijking: Stel je voor: met een doorsnee cardiotraining verbrand je 300 calorieën, lekker meegenomen, maar om de volgende dag calorieën te verbranden zul je weer opnieuw die hardloopschoenen uit de kast moeten halen. Bij een krachttraining verbrand je ‘maar’ 200 calorieën, maar de dag erna nog eens 100 en de dag daarna nog eens 100. En dit zonder extra training, 200 calorieën lekker verdient dus.

Zorg bij effectief afvallen voor meer spieren

Ook spieren zelf kunnen bijdragen aan gewichtsverlies. Spieren verbranden namelijk niet alleen calorieën tijdens een training maar ook in rust; op de bank, tijdens het koken en zelfs als je slaapt. Dus simpel gezegd: hoe meer spieren je hebt, hoe meer je dagelijks verbrand. Je kun het makkelijk vergelijken met een auto; hoe groter de motor, hoe sneller de tank leeg is, ook in neutraal.

Alhoewel in eerste instantie cardio de meest geschikte trainingsvorm lijkt als je een paar kilo’s kwijt wilt, kun je dus in veel gevallen beter kiezen om met gewichten aan de slag gegaan. Dubbel voordeel: je verbrandt veel calorieën én je lichaam wordt meteen ‘geshaped’.

EMS training is een uitstekende trainingsmethode waarmee je binnen een kort tijdsbestek je spiermassa kunt verhogen. Ervaar het zelf; reserveer een proeftraining!