Page content

article content

Hot Yoga als Hersteltraining

Een minuscuul kort broekje, ontblootte bovenlichamen bij de mannen en korte topjes bij de vrouwen om mij heen. ‘Waar is dit allemaal voor nodig, moeten we echt zo gekleed gaan?’ vraag ik me af.

Ik volg een hot yoga les bij FortyDegrees, een studio aan de Overtoom in Amsterdam, en ben op zoek naar een goede hersteltraining om snel van mijn spierpijn af te komen.

Blijkbaar wel, na 10 minuten staat het zweet al op mijn voorhoofd. Na nog eens 10 minuten druipt het langs mijn lichaam naar beneden, het kietelt. Terwijl ik mijn voorhoofd droogveeg met mijn t-shirt weet ik dat het geen zin heeft. Over twee minuten is het toch weer nat en zal het opnieuw irriteren. Mijn t-shirt zelf begint ook behoorlijk doorweekt te worden. En mijn benen, pff daar zweet ik normaal gesproken nooit. Sterker nog, ik heb nog nooit zoveel gezweet tijdens het sporten!

Forty Degrees Hot Yoga

Hot yoga: focus op ademhaling

Bij een temperatuur van 40 graden Celsius voer je 26 hot yoga houdingen (asana’s) en twee ademhalingsoefeningen (pranayamas) uit. Elke houding voer je twee keer uit (gedurende een paar seconden), waarna je even rust krijgt.

Hot Yoga Houdingen

Gedurende het rustmoment is het belangrijk om zo min mogelijk te bewegen. Rust en stilte is de sleutel tot het verkrijgen van een kalme, geconcentreerde geest en het vermogen om naar het lichaam te luisteren. Hot yoga is zacht zijn voor jezelf en voor je lichaam, het is geen competitie waarin je zo diep mogelijk in de houdingen moet gaan zitten.

De asana’s zijn een combinatie van dynamische en stilstaande oefeningen, waardoor de hartslag afwisselend omhoog en omlaag gaat. Kracht, stabiliteit en balans moeten samenwerken. De manier van ademhalen is de sleutel tot succes bij hot yoga. Adem altijd in door de neus, houd daar een paar seconden vast, om vervolgens door de mond uit te blazen. Na een paar seconden rust zal dit patroon zich herhalen.

Hoe beter de zuurstoftoevoer, des te meer melkzuur het lichaam zal verbranden en afvoeren. Melkzuur heeft dan minder kans om ‘op te hopen’ in de spieren. Hot yoga helpt ontzettend bij de focus op ademhaling. ‘Adem in door je neus en blaas uit tijdens inspanning’ wordt er keer op keer herhaald.

Zodra het ademhalen een gewoonte word kun je dit ook toepassen tijdens een EMS training.

Doordat het behoorlijk warm is tijdens een hot yoga les (duh!) worden de spieren goed doorbloed en zal het aanwezige melkzuur gemakkelijk worden afgevoerd.

Hot Yoga Focus Ademhaling

Hot Yoga als hersteltraining na EMS

Met behulp van EMS training wordt de capaciteit van je spieren voor bijna 100% benut. De spieren worden sterker en strakker, waardoor ook de bewegingsvrijheid en lenigheid zal afnemen.

Bij hot yoga worden de spieren en gewrichten juist onder een warme temperatuur rustig gestrekt en soepel gemaakt, wat voor een betere doorbloeding zal zorgen en dus ook voor een beter en sneller herstel.

Dit maakt hot yoga een perfecte hersteltraining na je EMS training. Juist voor het herstellen van spieren, de mentale focus en het in balans brengen van je lichaam. Je spieren worden flexibel en zacht, je mentale focus gaat omhoog en je brengt je lichaam in balans. Bovendien zal je flink gaan zweten waardoor afvalstoffen het lichaam gemakkelijk kunnen verlaten, wat een perfecte remedie is tegen spierpijn!