Page content

article content

Eten na het sporten, wat wel en wat niet?

Eten na het sporten is van groot belang. Gelukkig ervaren veel sporters na een goede training een gevoel van trek. Andere sporters ervaren juist geen trek na het sporten, maar ook deze groep doet er goed aan om na het trainen te eten. Wat kan je na het sporten het beste eten? En wat kan je misschien beter laten staan?

Voeding en sporten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus ook het voedsel dat je na je workout neemt heeft invloed op het herstel van je lichaam.

Zo kan het aantrekkelijk lijken om na je training een patatje oorlog te halen bij de snackbar, maar bedenk hierbij wel dat je hierdoor al het harde werk, dat je tijdens de training hebt geleverd, teniet doet. Na een training kan je beter kiezen voor gezonde en goede voeding die zorgt voor spierherstel.

Eten na het sporten zorgt voor herstel

Eiwitten eten na sportenGoede voeding is niet alleen belangrijk als brandstof voor het lichaam voordat je gaat sporten, maar is ook erg belangrijk na het sporten.

Door goed te eten na het sporten, zorg je ervoor dat je spieren beter en sneller zullen herstellen, waardoor je er bij de volgende training weer vol voor kunt gaan. Voldoende eiwitten eten na het sporten helpt om de opbouw van spieren te stimuleren.

Het is ook belangrijk om je energielevel weer op peil te brengen, je bent immers veel energie kwijt geraakt tijdens het trainen. Om je energielevel weer op peil te brengen, doe je er goed aan om koolhydraten te eten. Zo wordt de voorraad glycogeen (glucose) weer aangevuld nadat je dit tijdens je workout hebt verbrand.

Het is het beste om binnen twee uur (liever natuurlijk wat eerder) na het sporten een maaltijd te nemen.

Eet bijvoorbeeld een banaan na het sporten. Bananen zorgen voor de aanvulling van glycogeen. Ook dadels zijn goed voor het aanvullen van de energielevels, daarnaast zijn ze ook nog eens goed voor je hart! Wil je de eiwitten in je lichaam aanvullen, dan doe je er goed aan om een eiwit shake te nemen na het sporten.

Eten voor energie

Sporten voor het avondeten

Veel mensen gaan sporten voor het avondeten, niks mis mee natuurlijk, maar hoe doe je dat dan met het avondeten? Geen enkel probleem. Zorg dat je een avondmaaltijd bereid die voldoende energie terug levert aan je lichaam en bij voorkeur ook voldoende eiwitten bevat, zodat ook je spieren na je workout goed kunnen herstellen.

Een geschikte avondmaaltijd na het sporten is volkorenpasta. Combineer dit met eieren en diverse verschillende groenten of met vlees (rood vlees en gevogelte). Je kan de pasta ook vervangen door zilvervliesrijst of door quinoa.

Wat moet ik eten na het sporten?

Of je nu vlak voor het avondeten gaat sporten, of op een ander moment van de dag, het is altijd belangrijk om na het sporten te eten. Uiterlijk twee uur na het sporten, maar liever wat eerder.

Zorg ervoor dat de maaltijd die je neemt voldoende eiwitten en koolhydraten bevat. Zo kunnen je spieren beter en vooral sneller herstellen en breng je de energielevels weer op peil.

Koolydraten eten na sportenGeschikte producten om je energie op peil te houden zijn volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, couscous, havermout, bulgur en fruit.

Ben je op zoek naar producten waar voldoende eiwitten in zitten om je spieren te herstellen? Dan kan je kiezen voor ei, vis, vlees (rood vlees en gevogelte), zuivel (kwark, yoghurt en kaas), quinoa en noten.

Door voor gezonde goede producten te kiezen krijgt je lichaam ook voldoende vitamines, vezels en mineralen binnen. Zo ben je sneller klaar voor een nieuwe EMS training!

Ervaar EMS training